ارتقای سیستم چرخاننده سیاره‌ای نمونه - چرخش زیرلایه

ارتقای سیستم چرخاننده سیاره‌ای نمونه

یکی از ویژگی‌های یک لایه نازک مناسب، میزان یکنواختی لایه ایجاد شده است. چرخش زیرلایه در هنگام لایه نشانی از مؤثرترین راهکار‌ها برای افزایش میزان یکنواختی لایه‌های نازک ایجاد شده در روش رسوب دهی فیزیکی بخار(Physical Vapor Deposition (PVD)) می‌باشد.

میزان اثربخشی چرخش زیرلایه در بهبود یکنواختی لایه نازک ایجاد شده، به شکل هندسی زیرلایه و نحوه چرخش آن حین فرایند لایه نشانی بستگی دارد. مثلا در مورد زیرلایه‌هایی با شکل هندسی مسطح (مثل دیسک)، چرخش حول محور عمود بر سطح زیرلایه کافی است تا لایه یکنواختی بر روی آن ایجاد شود. اما برای زیرلایه‌هایی با شکل هندسی پیچیده‌تر که دارای سطوح ناهمسان از نظر ارتفاع می‌باشند، نیاز است تا چرخش در سایر محورها نیز صورت پذیرد تا تمام زوایای پنهان زیرلایه پوشش داده شوند و ناحیه‌ای موجب سایه اندازی روی ناحیه دیگر نشود. به این نوع چرخش، حرکت سیاره‌ای می‌گویند.

رسوب‌دهی فیزیکی بخار

رسوب دهی فیزیکی بخار - Physical Vapor Deposition - PVD

انواع لایه نشانی

لایه نشانی چیست؟ | روش های لایه نشانی | لایه نشانی در خلاء

سیستم چرخاننده سیاره ای

حرکت سیاره‌ای(در سه جهت x,y,z) موجب می‌شود تا درون حفره‌های نمونه‌های متخلخل نیز به خوبی پوشش داده شوند به عنوان مثال وقتی قرار است یک سنگ متخلخل با میکروسکوپ الکترونی مشاهده شود باید درون حفره‌ها نیز با یک لایه نازک طلا پوشش داده شود و این امر با استفاده از چرخاننده نمونه سیاره‌ای امکان پذیر خواهد بود.

NSC Product DSR1 Planetary Holder
NSC Product DSR1 Planetary

اکثر مدل‌های دستگاه‌های لایه نشانی ساخت شرکت پوشش های نانوساختار مثل DSR1، DCR، DST1-170 و DCT، که همگی به عنوان SEM coater شناخته می‌شوند مجهز به چرخاننده سیاره‌ای می‌باشند. به تازگی محققان و کارشناسان این شرکت اقدام به ارتقای سیستم چرخاننده سیاره‌ای نمونه محصولات خود نموده‌اند. چرخش روان‌تر، استحکام و طول عمر بیشتر و نصب راحت‌تر، از ویژگی‌های این سیستم جدید چرخاننده سیاره‌ای نمونه می‌باشد.

تمامی نگهدارنده‌های نمونه نصب شده روی محصولات شرکت پوشش های نانوساختار، می‌توانند متناسب با نیاز مشتری طراحی و تحویل داده شوند. تعویض و جایگذاری نگهدارنده‌‌های نمونه در این دستگاه‌‌ها بسیار ساده بوده و کاربر به سادگی قادر به انجام آن می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون محصولات این شرکت دانش بنیان به سایت آن مراجعه نمایید.

Leave a Comment